moto

BLOG'S "SAK ENENGE" IKI, ORA KANGGO NDADEKNE SENGSORO LIYAN....
OPO MANEH GAWE NGRUSAK LIYAN.....
NEK ONO GUNANE AYO DI JUPUK...
MENOWO ORA ONO GUNANE...
YO WIS...
OJO DILEBOKNE ATI....

UNGELAN PAMBUKO

SUGENG RAWUH SEDEREK SEDOYO....
MUGIO PINARINGAN RAHAYU
WILUJENG NIRSAMBIKOLO

Senin, 22 April 2024

Punokawan

Lakon   : Kesetiaan Punokawan

Gagrak : Bukan Yogyakarta, Bukan Surakarta, Bukan Banyumasan, Bukan Jawa Timuran – Tapi Sak Senenge Dewe
Dalang  : Ki Arep Gelemrono.

 

Dikisahkan bahwa setelah Pendawa kalah bermain dadu, maka Pandawa menjalani hukum buang di hutan Kamiyoko. Hutan yang terkenal  angker penuh dengan memedi, dedemit, lelembut dan banaspati.

Sementara itu suasana Negara Ngamarto sepi mampring karena para Satrianya menjalani hukuman. Tak luput isi keprabon Ngamarto habis diambil alih oleh pihak Kurowo. Dalam keadaan seperti itu, dipadepokan Talkondho  Begawan Bismo sampe geleng-geleng kepala melihat kasunyatan yang dilakukan para cucunya yaitu para Kurowo, yang tega menguras habis isi Kerajaan Ngamarto hanya karena permainan dadu, yang diseponsori oleh Patih Sengkuni.


 Jagat dewo bathoro, yo jagat pangestungkoro, duso opo kang bakal mbok sandang Sengkuni, amung karono kasukan dadu ponakanmu Pendowo nandang sangsoro, tego-tegel atimu…heeeh ” begitu jeritan dalam hati Begawan Bismo, merasakan pahit getirnya lelakone Pandhowo dan kejengkelannya kepada Patih Sengkuni.

 

Di hutan Kamiyoko, para Pandhowo dengan sabar menerima hukuman dari pihak Kurowo. Makan ala kadarnya. Ada telo dimakan telo, ada uwi dimakan uwi, ada suweg dimakan suweg. Disaat mereka sedang makan, tiba-tiba si kembar Nakulo dan Sadewo tersedak ketika makan telo rambat, yang memang agak seret di tenggorokan kalau sudah dingin. Melihat keadaan seperti itu para Pandowo kebingungan, dimana mencari air untuk minum si kembar.

 

Saat itulah Semar menyuruh Petruk untuk mengumpulkan tetesan air yang berada diatas daun talas. Kemudia air yang terkumpul diminumkan kepada si kembar Nakulo dan Sadewo. Dewi Kunthi yang sedang berada disamping si kembar, mengucapkan terima kasih kepada Semar dan anak-anaknya.

 

Setelah beberapa saat, Puntodewo memanggil Punokawan Semar, Gareng, Petruk dan Bagong. Dengan berkaca-kaca matanya, Puntodewo mengeluarkan isi hatinya kepada Punokawan.

 

Kakang Semar, saat ini kakang sudah tahu, bagaimana keadaan Pendowo, kedepan Pendowo tidak tahu nasibnya, apakah masih hidup atau mati, karena hutan Kamiyoko ini hutan yang angker dan dipenuhi sato galak” Kata Puntodewo.

 

mBegegeg ugeg-ugeg sakdulito hmel-hmel… Lae-lae… Sampeyan kok mungel kados ngoten Den” kata Semar.

 

Sebenarnya berat saya akan mengucapkan hal ini kepada Kakang Semar dan anak-anaknya Kakang Semar” kata Puntodewo.

 

Sejatosipun wonten menopo Den, mboten wonten udan, mboten wonten angin sampeyan ngendiko kados mekaten” kata Semar.

 

Kakang Semar… Sa’at ini Pendowo hidup kedlarang-dlarang di hutan, semua nandang kecingkrangan, untuk makanpun sangat sulit didapatkan, sementara saya mempunyai tanggungjawab kehidupannya Kakang Semar dan anak-anak Kakang Semar, untuk mencukupi makan Pendowo saja, saya kebingungan Kakang…  kata Puntodewo.

 

”Lajeng karep panjenengan kados pundi Den..”  tanya Semar.

 

Mulai saat ini, Kakang Semar beserta anak-anak kakang Semar….saya beri kebebasan..” kata Puntodewo.

 

”Kebebasan ingkang kadospundi Den..? tanya Semar.

 

”Kakang Semar dan anak-anak Kakang Semar boleh meninggalkan Pendowo di hutan ini, dan kakang mencari Satrio yang lain…..” kata Puntodewo.

 

”mBegegeg ugeg-ugeg sakdulito hmel-hmel… Lae-lae… Ngaten nggih Den…. Kulo ngemong poro satriyo milai jaman Romoyono ngantos Mohobaroto termasuk poro Pendowo meniko mboten kok kulo meniko pados wareg’e weteng lan kemrincinge dinar… ananging kulo remen nderek sampeyan amargi sampeyan nggadahi ati ingkang resik, pikiran ingkang wening, dhodho ingkang jembar, mboten adigang-adigung-adiguno, remen tetulung dateng sepodo-podo ugi mboten natos duko, nggadahi lembah manah ingkang ageng….meniko Den ingkang kulo remeni dateng poro Pandowo meniko… kulo kaliyan anak-anak kulo, mboten bade pisah kaleh panjengan sami Den… Kulo sampun prasetyo janji, kados menopo kawontenan poro Pandowo, kulo tetep cedak, menopo maleh bade pegat…. Mboten Den…mboten…. Pendowo mulyo kulo inggih mulyo, Pendowo sengsoro kulo inggih sengsoro” kata Semar.

 

”Kakang Semar, berkaca-kaca mata saya mendengar ungkapan hati Kakang,   tapi saya tidak tahu, apakah sampai umurku untuk menjalani hukuman ini sampai selesai…, kata Puntodewo.

 

”Monggo Den kito sami minuwun dateng panguwaose Gusti, mugi lelampahan meniko enggal sirno, saget makempal maleh dateng Ngamarto..” kata Semar.

 

 

Tancep Kayon.

 

 

Tidak ada komentar:

Posting Komentar